Söndag 3/2 2008 Snö och havsörn

Söndag 3 Februari och snön ligger hård och packad på havet.
Snö över fjärden

Vy från balkongen mot Renöhamn.

Jag tar en  skidtur ut mot Renöhamn från huset - snön är bitvis bristande skare bitvis hårdfrusen så att den går att skata på.


vindpinad snö
Skarsnö på havet.

Isen har den senaste tiden rört sig nästan en meter mellan hög och lågvatten vilket skapat lustiga "hättor" på stenar längs stranden.

Ishätta


ishätta i motljus

Jag åker skidor utanför Renöhamn vidare mot Svinören - här är det bra grepp för skating.

skarsnö utanför renön
Vy in mot Renöhamn och innerskärgården ("mot stan").


Ute på isen mot Mjoön sitter en havsörn. Havsörnsparet har återigen varit synlig nu nästan dagligen. Jättekul!

Havsörn utanför Mjoön
Hansörn utanför Mjoön.
När jag kommer närmare Svinören är det mycket flödesvatten på isen, speciellt när jag passerat båtklubben på Stor-Svonörens utsida. Här är det rejält blött att skidra. Flödesvattnet går en bra bit ut i sundet mot Mjoön.

flödesvatten utanför Svinören
Födesvatten på isen.

Vid Storsvinörens sydöstspets möter mig en sol omgiven av ett halo - som bådar sämre väder.

Hallo runt solen
Halo runt solen.

Inne i Sundet mellan Storsvinören och Hönsklubben på Nörd Haraholmen är halot vacker med bisolar i regnbågens färger. Det är även öppet vatten i sundet. 
Hallo och bisolar
Bisolar i solens halo.

Även här inne ser man ishättorna på stenarna som visar isens rörelse mellan hög- och lågvatten.

ishätta vid sundet
Ishätta på sten.
Svonöra-sundet mot Haraholmsfjärden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0